برای اجرای این ورزشها واساساً برای انجام هرگونه فعالیت ورزشی لازم است تا ورزشکار نکات خاصی را به منظور رعایت ایمنی ومسائل بهداشتی و دستیابی به هدف اصلی که همانا حفظ و ارتقا سطح سلامت می‌باشد مد نظر داشته وقبل ، حین و بعد از ورزش به آن‌ها بپردازد.

کد خبر: ۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی ورزش لرستان، در میان تمرینات ورزشی انواع ورزشهای هوازی (ایروبیک) وشاخه های مختلف آمادگی جسمانی از پرطرفدارترین ورزش‌ها محسوب می‌گردند. تناسب بین هارمونی‌های موسیقی وحرکات انجام شده و همچنین عدم نیاز به دستگاه‌ها ووسایل پرهزینه وحتی عدم نیاز به مکان وزمان خاص جهت اجرا، این گونه ورزش‌ها را به محبوبیتی بی‌نظیردر دنیا رسانیده است.

نکات لازم قبل از انجام تمرینات ورزشی :

* دو ساعت قبل ازتمرین ورزشی نوشیدن 600-500 میلی لیتر مایعات ( تقریبا 3-2 فنجان) الزامی می‌باشد و بهتراست حدود 45-30 دقیقه قبل ازهر برنامه‌ی ورزشی خود، ازخوردن هرگونه مواد غذایی (جزدرمواردی مانند ورزشکاران حرفه ای یابیماران خاص )خودداری کنید.  *هرگز بدون دریافت ماده غذایی مناسب به عنوان  منبع اصلی انرژی فردی و یا هنگامی که در دوران رژیم‌های غذایی هستید، بدون هماهنگی و کسب اجازه‌ی لازم از مربی خود به فعالیت وتمرین بدنی نپردازید چراکه این امر عواقب بسیار خطرناک و غیر قابل جبرانی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

نکات لازم حین انجام تمرینات ورزشی :

* درصورت بروز هرگونه مشکل، درد، سرگیجه، تنگی نفس، حالت تهوع، تاری دید و دوبینی، ضعف، خستگی و ناتوانی بیش ازحد، تعریق و تشنگی به طور کاملاً غیرعادی و ناگهانی در هنگام تمرین سریعاً فعالیت بدنی خود را متوقف نموده، به آرامی روی زمین نشسته و به مربی خود اطلاع دهید. هم چنین درصورت بروز این چنین مشکلاتی درفواصل استراحت میان جلسات تمرینی خود، حتماً قبل از شروع به فعالیت مربی خود را درجریان قرار دهید.

* درصورت احساس ضعف یا سرگیجه‌ی خفیف با مشورت مربی درهنگام و یا بعداز اتمام فعالیت بدنی، می‌توان از محلول 5% قندی ( 5-4 حبه قند محلول دریک بطری آب معدنی کوچک ) ویا 2 عدد خرما استفاده نمائید. این امر باعث بهبودی درعملکرد سیستم بدن می‌گردد و به هیچ وجه اختلالی درروند کاهش وزن ایجاد نمی‌کند.  * درصورت استمرار احساس سردرد بعد از حداقل 4-3 جلسه تمرین بصورت پیوسته ومتوالی، لازم است تا با مشورت مربی از روش‌های پیشگیرانه هم‌چون مصرف مقدار توصیه شده شربت‌های کم شیرین(مانند شربت به لیمو) استفاده نمائید.

* درهنگام ورزش متناسب با میزان تعریق فرد ودمای محیط هر10تا 20دقیقه نوشیدن 300-200 میلی لیتر مایعات الزامی است. مایعات باید آرام و به صورت جرعه جرعه نوشیده شود و بهتر است از نوشیدن مایعات بسیار سرد پرهیز گردد.  * همراه داشتن یک بطری کوچک آب، یک حوله‌ی کوچک و در صورت نیاز یک ملافه (زیرانداز) شخصی و استفاده از کفش مخصوص تمرین که فقط درمحیط باشگاه استفاده شود به حفظ بهداشت محیط و ارتقای سلامتی شما کمک می‌نماید .  * استفاده ازعرق گیر، اسپری خوشبو کننده‌ی بدن، پوشیدن لباس مناسب وترجیحاً نخی به منظور جلوگیری ازمشکلات پوستی وهم‌چنین کفش استاندارد(کفشی که به پا فشاروارد نکند ودارای یک لژیا پاشنه‌ی استاندارد باشد)،به حفظ سلامت وبهداشت فردی شما کمک می‌کند.

نکات لازم بعداز انجام تمرینات ورزشی :    * دراوایل شروع فعالیت بدنی احساساتی ازقبیل: ضعف، تنگی نفس و ناتوانی درحین تمرین و خستگی، خواب آلودگی، گرفتگی (کوفتگی) بدن و درد عضلانی در نواحی مختلف بدن بعد از اتمام تمرین درافراد طبیعی کاملاً عادی و نشان دهنده فعالیت بهینه وصحیح است. بعد از5-4 جلسه فعالیت، بدن در اثر ترشح هورمون آندروفین درهنگام تمرین به سطحی ازتوانایی می‌رسد که تمامی این علائم بطورکامل محو گشته و حالت شادابی و لذت در فرد پدیدار می‌گردد.

*می‌توان با مشورت مربی برای بهبود درد و یا گرفتگی عضلات در اوایل فعالیت ازروش‌های زیر کمک گرفت:  • استراحت وخواب آرام.  • نوشیدن 6-5 لیوان مایعات درروز( کمک به جذب و دفع اسید لاکتیک که درحقیقت منشأ اصلی درد عضلات است).  • خودداری از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کافئین دار به ویژه خودداری از استعمال دخانیات.  • دوش آب گرم بعدازاتمام فعالیت بدنی .  • استفاده ازجکوزی، سونای خشک و بخار.  • ماساژ با انواع روغن‌های گیاهی و آرامش دهنده ( بابونه، زیتون و... )

اطمینان داشته باشید پیروی از دستورات مربی درطول برنامه ی کلی فعالیت ودرفاصله زمانی استراحت میان تمرینات ورزشی،شما را درهرچه بهتر وسریع‌تر رسیدن به اهدافتان یاری می‌کند. با امید به این که باتوجه به این مقوله‌ی ارزشمند وضروری، لحظاتی سرشار از انرژی، تندرستی، زیبایی و آرامش را برای خود، اطرافیان و جامعه خلق کنید.

تهیه کننده ومترجم : مریم مشتاقی مقدم  مربی آمادگی جسمانی، ایروبیک و سایر شاخه‌های مربوطه

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
پربحث ترین
انتقادات و پیشنهادات
نتایج زنده