بدون كنترل رژيم غذائي و بدون فعاليت بدني  انسان چاق مي شود ، ولي برخي از افراد هم ممكن است ،  بدون عوامل فوق چاق نبوده و روز به روز لاغر شوند

کد خبر: ۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورزش لرستان، بدون كنترل رژيم غذائي و بدون فعاليت بدني  انسان چاق مي شود ، ولي برخي از افراد هم ممكن است ،  بدون عوامل فوق چاق نبوده و روز به روز لاغر شوند . دلايل بروز كاهش وزن  شامل :

1-  افرادي كه كمتر از نياز بدني روزانه خود غذا مي خورند به مرور لاغرخواهند شد . لذا براي جبران لاغري بايد با كارشناس تغذيه ،  در جهت استفاده از رژيم پركالري هماهنگي  نمايند .

2-  افرادي كه ناراحتي هاي گوارشي دارند و اختلال در هضم و جذب مواد غذائي مصرفي ،  موجب كاهش توان بدني  و ضعف جسماني آنها مي شود نيز در گروه كاهش وزن قرار مي گيرند .

3-  افرادي كه دچار پركاري غده تيروئيد بوده نيز دچار كاهش وزن شده ،  و عليرغم تحرك كم بدني  و اشتهاي زياد ،  اين افراد هميشه عصباني بوده و عرق،   بيش از حد طبيعي  مي ريزند .

4-  افرادي كه دچار بي اشتهائي عصبي در شرايط اختلالات رواني هستند هم دچار كاهش وزن بوده ، و افسردگي ، وسواس و يا اضطراب مي تواند در لاغري و يا چاقي آنان موثر باشد .

پنج فعاليت ورزشي كه موجب كاهش وزن در انسان  مي شود :

1-  پياده روي : با روزي 15 دقيقه فعاليت آئروبيك ،  تناسب اندام كسب و كاهش وزن مشهود  خواهد شد . توصيه ميشود كه  هر روز كالري مصرفي را بيشتر كنيد و در مسيرهاي سربالائي حركت كنيد و بجاي پله برقي و آسانسور از پله عادي استفاده  نمائيد و سعي كنيد اتومبيل خود را بسيار دورتر از محل كار خود پارك كرده و با قدم زدن و پياده روي تند مصرف 100 كيلو كالري  و يا 360 كيلو كالري انرژي را افزايش  دهيد ،  تا سريعتر لاغر شويد .

2-  وزنه تمريني : براي تقويت عضلات هميشه و در هر شرايط سني و جنسي از وزنه تمريني استفاده شود . بخصوص افراد در  بالاي سن 40 سالگي  ،  وزنه تمريني برايشان  بسيار خوب است واين كار موجب مصرف كم انرژي و ترشح هورمون  آندروفين در آنان  مي شود . ضمنا توصيه مي شده است  كه براي تقويت عضلات بالا تنه  ،  از صخره نوردي ، بدنسازي و قايقراني استفاده كنيد ، زيرا در هر ساعت حدود 800 كيلو كالري انرژي مصرف خواهد شد .

3-   دوچرخه سواري : دوچرخه سواري بصورت تفريحي و يا استقامتي  ،  فعاليتي بسيار خوب است و در هر ساعت تا 1000 كيلو كالري انرژي مصرف مي كند . توصيه مي شود كه اگر از دويدن هم نمي توانيد بهره مند شويد و يا اگر كفش مناسبي را  نداريد  ، ( در سر بالائي مصرف انرژي بيشتر شده و در هر ساعت 500 كيلو كالري است ) ،  مي توانيد در منزل از ارگومتر ويا  تردميل براي تامين سلامت و جلوگيري از آسيب مفصلي استفاده كنيد و در هر ساعت بيش از 600 كيلو كالري انرژي را مصرف نمائيد . همچنين اسكي نيز  براي تقويت كليه عضلات  بالا تنه و پائين تنه خوب بوده  و موجب بهبود عملكرد تنفس شده  و كمك كننده  به كارائي بهتر  قلبي و عروقي مي باشد  و در هر ساعت در حدود 700 كيلو كالري انرژي  را مصرف مي نمايد .

4 - كيك بوكسينگ : همان بوكس به همراه ضربات پا است  ،  و نوعي فعاليت قدرتي و انعطاف پذيري ويژه است كه در هر ساعت مي تواند تا 1000 كيلو كالري انرژي را مصرف كرده و فرد را به     راحتي خسته كند . توصيه مي شود ورزش را انفرادي انجام ندهيد ، فعاليت گروهي و همكاري مستمر دوستان اثرات بسيار مثبتي را در اجراي فعاليت هاي حركتي دارد و ضمنا با كم مصرف كردن مواد غذائي و مناسب مصرف كردن مي توانيد در كنترل وزن و كسب تناسب اندام خود هميشه موفق باشيد .

    5 – يوگا : يوگا يعني اتحاد ، يوگا شكلي از تمرينات ورزشي توام با تنفس عميق و مرتبط با تربيت ذهن و فكر انسان است . اساتيد يوگا را يوگي ها مي نامند ،  آنان قادر نيستند كه غيب شده و يا از سطح زمين فاصله بگيرند ، اما مي توانند ساعت ها تنفس خود را حبس كرده و يا ضربان قلب را بسيار آرام نمايند و حتي آن را قطع كنند . تمرينات يوگا شامل پنج عنصر كليدي است كه شامل :

         تمرين : تمرينات آنان بيشترين توجه را معطوف انعطاف پذيري مي كند .

         تنفس : تنفس مناسب با توجه و تمركز به بازدم نسبت به دم انجام شده .

         تمدد اعصاب : اين عامل در كسب سلامت روحي و رواني بسيار موثر است .

        رژيم غذائي : رژيم آنان مرتبط با كم خوردن براي تربيت جسمي است .

تفكر مثبت : فكر كردن نوعي حس آگاهي از خود و محيط بوده و ذهن را آرام كرده و انرژي فكري را متمركز نموده و استرس را از انسان دور مي نمايد .

دکتر محمد عسگری

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
پربحث ترین
انتقادات و پیشنهادات
نتایج زنده