همه ما گاهي درگير فشار روحي مي شويم، فشار روحي ريشه بسياري از مشکلات رواني، پزشکي و اجتماعي است، استرس در فضاي خانوادگي، خانه، محيط کار و همه جا وجود دارد و شما آن را مي‌شناسيد.

کد خبر: ۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی ورزش لرستان، هر يک از ما دايماً فشارهاي روحي بسياري را با نتايج متعدد آن تحمل مي کنيم، فشار روحي تنها هنگامي سلامتي را به خطر مي افکند که به طور مؤثر با آن مقابله نشود، ناراحتي ها و فشارهاي روحي که مي تواند خشنودي روحي را کاهش دهد، قادر هستند سلامت جسماني را نيز زايل کنند.

با وجود اين مقداري فشاري روحي معمول لازم است ، ناراحتي هاي روحي از نظر مالي و اقتصادي نيز زيانها و آسيب هائي را بر ما وارد مي آورد ، فشار روحي سودمند مي تواند تعداد کمي از افراد را تبديل به قهرمان المپيک کند، درصورتي که فشار روحي زيانبخش تعداد زيادي از افراد را دچار يأس و نوميدي مي کند ، بنابراين بايد به چنين نيروي قدرتمندي همواره توجهي خاص مبذول داشت. 

موضوع کنترل استرس براي همه جالب است ، چه رئيس يک اداره باشيد، چه نظامي، چه آشپز، چه خانم خانه دار، همه افراد و کارها در اين مسأله دينفع اند، زيرا همه دوست دارند بهتر زندگي کنند ، هنگامي که شخص تحت فشار روحي و عصبي قرار داشته و يا ناراحت باشد به صورت خودکار بر روي اطرافيان تأثير مي گذارد. 
افراد مي توانند براي مطلوب شدن زندگي راه هاي گوناگون مقابله با فشار روحي را بياموزند ، آگاهي، تغذيه مناسب و مطلوب، انجام فعاليت هاي ورزشي(مانند پيادهروي به طور منظم و مرتب)، آرامش اعصاب، تدبير يک شيوه زندگي مناسب. 

تحقيقات ارتباط قوي ميان فشار روحي و ورزش و از جمله پيادهوري را ثابت کرده است بدين گونه که ورزش موجب کاهش پاسخ به فشار روحي، کاهي دوره نقاهت پس از دريافت استرس و کم شدن آسيب پذيري فرد نسبت به بيماري هاي ناشي از فشار روحي مي شود. 

فعاليت ورزشي، به ويژه پياده روي شيوه فوق العاده مؤثري براي برطرف کردن فشار روحي است ، امروزه ميليون ها نفر از مردم و جهان براي مقابله با ناراحتي ها و فشارهاي روحي روزمره بعد از کار روزانه خود به فعاليت هاي جسماني مانند ، نرمش کردن، دويدن در پارک، دوچرخه سواري با دوستان، پياده روي و غيره مي پردازند و از اين فعاليت ها لذت مي برند. 

پياده روي، بهترين و ارزانترين راه براي کنترل فشار روحي است ، پياده روي، صرفنظر از سرعت گامها، به طور طبيعي ميزان استرس را کم مي کند ، فعاليت هاي ورزشي مناسب، به طور قابل توجهي در مقابله با استرس نقش دارند. 

ورزش هاي آرام بخش مانند ، حرکات کششي و ديگر ورزش ها مانند ، پيادهروي، دويدن و کلاً ورزش هاي هوازي موجب افزايش امواج آلفا در مغز مي شوند. اين موج ها الگوي الکتريکي فعاليت مغز مي باشد که نشان مي دهند ذهن در حال آرامش قرار دارد ، پياده روي منظم و مرتب آندروفين ها را که باعث احساسات مثبت در ما مي شود در خون وارد مي کند. 

اين ماده خاصيت آرام بخشي دارد ، تمرين هاي طولاني مدت موجب تحريک مغز براي توليد هورمون هائي به نام آندروفين مي شود و موجب قطع درد و ايجاد حالت وجد و سرور در فرد مي گردند، بدين ترتيب به منظور دست يافتن به امنيت و اطمينان در مواقع کار سخت و يا استرس هاي فردي، تقريباً هر ورزشي به شما کمک مي کند تا خود را از تنش ها، نگراني ها و اضطراب رها سازيد. 

بهتر است پياده روي را به عنوان فعاليت ورزشي مورد علاقه خود انتخاب نمائيد. همچنين اين ورزش مورد نظر را به طور منظم و مرتب انجام دهيد. به طور کلي يکي از فعاليت هاي بدني که به سادگي در دسترس شما قرار دارد، پياده روي مي باشد. 

پياده روي، يکي از فعاليت هاي منظمي است که براي از بين بردن فشار رواني بسيار سودمند است ، به طور کلي با پياده روي مي توان بر ناراحتي هاي روحي و عصبي غلبه کرد ، پژوهشگران دانشگاه ايالات کاليفرنيا دريافتند که تنها 10 دقيقه قدم زدن براي افزايش انرژي، تغيير خلق و ايجاد چشم انداز و ديدگاهي مثبت به مدت دو ساعت کافي است. 

پياده روي يک تسکين دهنده عمومي فشار و تنش عصبي است ، پياده روي هورمون ها و توليدات جانبي ديگري را که هنگام شروع واکش ناراحتي روحي در بدن مي ماند، آزاد مي سازند ، همچنين انجام پياده روي منظم و مرتب فرد را در برابر فعاليت هاي بعدي ناراحتي روحي در آينده محافظت مي کند ، پياده روي به شما انرژي ميدهد تا احساس آرامش کنيد و از سرزندگي و شادابي خود لذت ببريد و با هرآنچه که در زندگي به ويژه در محيط کارتان روي ميدهد، به آساني برخورد نمائيد. 

 پياده روي، خستگي جسمي ناشي از پيش آمدهاي استرس زا و نيز خستگي عاطفي پديد آمده در زندگي فرد را کاهش مي دهد.

ورزش سبک (مانند پياده روي) که به طوري منظم و مرتب انجام شود، ضربان قلب شما را تا اندازهاي بالا مي برد و مي تواند در از بين بردن فشار روحي معجزه کند. 

امروزه ورزش، به ويژه پياده روي در بسيار از برنامه هاي سلامتي جسم و روان و کاهش ناراحتي هاي روحي، مانند ، برنامه کاهش فشار روحي در مرکز پزشکي دانشگاه ماساچوست گنجانيده شده است، بنابراين پياده روي منظم و متعادلي که موجب افزايش اندک اندک ضربان قلب مي شود، مي تواند تأثير شگفت انگيزي در برطرف کردن فشار روحي بگذارد. 

به طور منظم ورزش مرتب بدن را براي غلبه بر استرس مقاوم مي سازد ، هنگامي که پياده روي به درستي انجام گيرد موجب کاهش اثرات زيانبار استرس مي شود، حتي گاهي کارهائي مانند قدم زدن در اطراف محل زندگي مي تواند ناراحتي شما را به خاطر مشکلات کاري و يا خانوادگي کمتر کند ، بدن شما طوري ساخته شده است که تحت فشار رواني، نياز به تحريک دارد ، پياده روي کنيد يا بدويد،هر دو مؤثر است. 

پياده روي بهترين و ارزانترين راه کنترل فشار عصبي است، بهتر است به جاي مصرف داروهاي عصبي يا خواب آور، هر روز مدتي در فضاي آرام به قدم زدن بپردازيد ، فراموش نکيند پياده روي، يک آرامش دهنده عمومي و عامل مؤثري در پيشگيري از بروز ناراحتي هاي روحي است ، به جاي انجام دادن ورزش هاي سنگين و خسته کننده، به يک پياده روي آرام در بيرون از شهر يا به پارک محله خود برويد و عمدتاً هرچند دقيقه يک بار مکث کنيد و به مناظر اطراف نگاه کنيد.

اداره مشاوره و مددكاري معاونت اجتماعي استان لرستان

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
پربحث ترین
انتقادات و پیشنهادات
نتایج زنده